W Polsce rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przebiega odmiennie w zależności od wybranego sposobu jej założenia. Poniżej przedstawiamy uproszczony opis dwóch sposobów rejestracji spółki.
Wniosek do sądu rejestrowego w formie dokumentowej
Jest to tradycyjny sposób rejestracji spółki. Aby z niego skorzystać należy:
- Przygotować dokumenty (podpisane odpowiednio przez wspólników lub członków zarządu). Wśród dokumentów powinny się znaleźć:
- Umowa spółki,
- Lista wspólników i ich adresów,
- Lista osób wchodzących w skład organu uprawnionego do powoływania członków zarządu,
- Lista podmiotów uprawnionych do reprezentacji spółki (członków zarządu spółki),
- Zgody na powołanie do pełnienia funkcji w zarządzie spółki,
- Oświadczenie wszystkich członków zarządu o pokryciu wkładów na kapitał zakładowy,
- Oświadczenie o tym, czy spółka jest cudzoziemcem i czy posiada nieruchomości na terenie Polski.
- Udać się do notariusza w celu podpisania umowy spółki. Niezbędna jest obecność wszystkich wspólników u notariusza w Polsce – nie można tego zrobić za granicą. Ponadto, jeśli któryś ze wspólników nie mówi po polsku, konieczne jest zapewnienie udziału tłumacza przysięgłego na spotkaniu u notariusza.
- Przygotować formularz wniosku rejestrowego i złóżyć go w formie elektronicznej na portalu PRS (https://prs.ms.gov.pl/).
- Złożyć oryginały dokumentów w sądzie rejestrowym.
Wniosek do sądu rejestrowego w formie elektronicznej w systemie s24
Ten sposób służy do zakładania prostszych spółek. Jest on obecnie bardziej popularny niż tradycyjny sposób zakładania spółki, opisany powyżej.
Złożenie wniosku w systemie s24 nie wymaga wizyty u notariusza.
Co więcej, jeżeli wszyscy wspólnicy posiadają Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny, cały proces może być w pełni przeprowadzony zdalnie za granicą, bez konieczności przyjazdu do Polski.
W celu założenia spółki w ten sposób, należy:
- Uzyskać numer PESEL i Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
- Przygotować kompletną dokumentację w systemie s24 (https://ekrs.ms.gov.pl/s24/) i podpisać ją przy użyciu podpisu elektronicznego. Wśród dokumentów powinny się znaleźć:
- Umowa spółki,
- Lista wspólników i ich adresów,
- Lista osób wchodzących w skład organu uprawnionego do powoływania członków zarządu,
- Lista podmiotów uprawnionych do reprezentacji spółki (członków zarządu spółki),
- Zgody na powołanie do pełnienia funkcji w zarządzie spółki,
- Oświadczenie wszystkich członków zarządu o pokryciu wkładów na kapitał zakładowy,
- Oświadczenie o tym, czy spółka jest cudzoziemcem i czy posiada nieruchomości na terenie Polski.
- Przygotować wniosek elektroniczny i złożyć go w systemie s24.
Obie wyżej opisane procedury różnią się w sposób istotny także w kwestii opłat i czasu ich trwania. Więcej na ten temat w artykule „Jaki jest koszt i ile czasu zajmuje zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce?”
Zarejestrowanie spółki może okazać się bardzo trudnym zadaniem, a jeśli cała procedura nie zostanie przeprowadzona poprawnie, może się wiązać z licznymi problemami – zarówno w trakcie rejestracji, jak i później w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego, aby prawidłowo dopełnić wszystkich niezbędnych formalności, zaleca się skorzystanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
Potrzebujesz pomocy prawnej?
Zachęcamy do kontaktu i skorzystania z usług naszej Kancelarii.